Nieuw: onderzoek door heel Europa! Boek een demo.

User Sense

25 Tips voor een gebruiksvriendelijke website in 2023

We leggen je uit wat gebruiksvriendelijkheid is, het belang ervan, hoe je het kunt meten en testen en geven je 25 praktische tips om een gebruiksvriendelijke website te maken.

Wat is website gebruiksvriendelijkheid?

Gebruiksvriendelijkheid of usability is een maatstaf voor hoe goed een gebruiker een website kan gebruiken om een specifiek doel op efficiënte, effectieve en bevredigende manier te kunnen behalen.

Afhankelijk van het soort website verschillen deze doelen van elkaar. Zo is het voor een bedrijf in de reisbranche belangrijk dat gebruikers makkelijk een vakantie kunnen boeken, terwijl het voor een bank belangrijk is om gemakkelijk online geld te kunnen overmaken.

Het belang van gebruiksvriendelijkheid

Het hebben van een gebruiksvriendelijke website wordt steeds belangrijker. Het zorgt niet alleen voor meer vaste klanten, maar helpt juist ook om nieuwe klanten binnen te halen. Meer daarover lees je in onze whitepaper.

Een ongebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat gebruikers de website vroegtijdig verlaten. Helaas is dat nog té vaak het geval. Recent onderzoek van het CBS toont aan dat meer dan de helft van alle Nederlanders problemen ondervinden met het doen van online aankopen.

Meten van gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid lijkt voor veel mensen ongrijpbaar en subjectief. Te vaak nog wordt er gestuurd op iemands persoonlijke mening of iets wel of niet gebruiksvriendelijk is.

Gelukkig zijn er verschillende onderzoeksmethoden beschikbaar om de gebruiksvriendelijkheid op objectieve wijze vast te stellen. Denk hierbij aan het uitvoeren van gebruikersonderzoek of UX-onderzoek, bijvoorbeeld aan de hand van user testing, het uitvoeren van interviews of het laten invullen van een vragenlijst onder de doelgroep.   

Los van bovenstaande methodes, kun je gebruik maken van een aantal usability metrics om vast te stellen hoe gebruiksvriendelijk de website is. Denk bijvoorbeeld aan de System Usability ScaleSingle Ease Question of de Net Promoter Score.

Gebruiksvriendelijkheid website testen en onderzoeken

Uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen hoe gebruiksvriendelijk jouw website of dit moment is: door te testen. Door het uitvoeren van gebruikerstesten kom je erachter waar gebruikers tegenaan lopen én hoe je de gebruiksvriendelijkheid verbetert.

25 tips om een gebruiksvriendelijke website te maken

Tip 1: Focus op de navigatie

Niks is irritanter dan het niet kunnen van informatie terwijl je zéker weet dat het wel op de website staat. Zorg er dan ook voor dat de menustructuur van jouw website logisch is opgebouwd en dat er een goed werkende zoekfunctie is.

 

Benieuwd hoe jij jouw navigatiestructuur het beste kunt inrichten? Dan kun je gebruik maken van Card Sorting waarbij je gebruikers vraagt de pagina in te delen op een manier die voor hen het meest logisch is.
 

Tip 2: Gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype

Maak gebruik van een lettertype dat voor iedereen goed leesbaar is. Voorkom sterk afwijkende lettertypes en zorg voor voldoende contrast tussen de kleur van het lettertype en de achtergrond van de website. Denk naast de kleur ook aan de grootte van het lettertype. Een van grootste frustraties bij usability-onderzoek is wanneer testers de tekst niet goed kunnen lezen.
 

Tip 3: Besteed tijd aan het kleurenschema

Zorg ervoor dat de huisstijl van jouw website past binnen de branche waar je actief bent. En zorg voor voldoende kleurcontrast tussen de achtergrond en de tekst, zodat oudere mensen en mensen met oogproblemen ook kunnen begrijpen wat er op de website staat vermeld.
 

Tip 4: Maak je website responsive

Zorg ervoor dat je website automatisch meeschaalt op basis van de grootte van het scherm van de gebruiker. Zo voorkom je dat informatie of afbeeldingen buiten beeld vallen.
 

Tip 5: Zorg voor een snelle laadtijd

Zorg ervoor dat gebruikers eenvoudig en snel door de website heen kunnen klikken. Een gebruiksvriendelijke website heeft een snelle laadtijd. Benieuwd naar de laadtijd van jouw website? Doe dan een test met Google Pagespeed.
 

Tip 6: Afbeeldingen van hoge kwaliteit

Gebruikers zijn visueel ingesteld. Het toevoegen van hoogwaardige afbeeldingen kan het design van een website maken of breken. Pro tip: let op de bestandsgrootte van de afbeelding. Hoe groter het bestand, hoe langer de laadtijd van de website en hoe minder goed de gebruiksvriendelijkheid is.
 

Tip 7: Optimaliseer de zoekfunctionaliteit

Een van de grootste ergernissen van testers bij het doen van een gebruiksvriendelijkheidstest voor een website is wanneer de zoekfunctie niet goed werkt. We hebben testers meerdere keren horen zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid staat of valt met het goed kunnen zoeken.
 

Tip 8: Werk met categorieën en tags

Zorg ervoor dat de website goed georganiseerd is door te werken met categorieën en tags, zodat gebruikers weten waar ze zich bevinden op de website.
 

Tip 9: Focus op toegankelijkheid

Zorg ervoor dat de website voor mensen met verschillende achtergronden en beperkingen te gebruiken is. Dit is tegenwoordig wettelijk verplicht. Meer informatie over toegankelijkheid vind je op de website van de Rijksoverheid. Let op: een toegankelijke website is niet per definitie gebruiksvriendelijk – het is daarom ook aan te raden om gebruikerstesten uit te voeren met mensen met een beperking om vast te stellen of de website écht toegankelijk is.
 

Tip 10: Besteed tijd aan content

Duidelijk en beknopt taalgebruik zorgt ervoor dat gebruikers weten waar zij aan toe zijn. Hierdoor neem je twijfel of onzekerheden weg en bevorder je de gebruiksvriendelijkheid van je website.
 

Tip 11: Contactgegevens en support

Maak het eenvoudig voor gebruikers om contact op te nemen bij vragen. Denk bijvoorbeeld aan een chat, een overzicht met meest gestelde vragen en duidelijke contactgegevens op de contactpagina.   


Tip 12: Informatieve paginatitels

Titels vallen het meeste op. Zorg ervoor dat deze duidelijk zijn, zodat de gebruiker weet waar hij aan toe is en snel de belangrijkste informatie kan vinden.
 

Tip 13: Gebruik koppen en subkoppen

Net zoals in dit artikel, werkt een gebruiksvriendelijke website met verschillende soorten koppen. Dit helpt de gebruiker om de pagina te scannen en de informatie te vinden waar hij naar op zoek is.
 

Tip 14: Belangrijkste informatie bovenaan

Voorkom dat gebruikers lang moeten zoeken naar informatie en plaats de meest belangrijke informatie bovenaan of werk met anchor links zodat zij snel naar de belangrijkste informatie toe kunnen navigeren.
 

Tip 15: Wees consistent

Gebruik een consistent ontwerp op de hele website. - Een consistent ontwerp zorgt voor een uniforme look en feel op de hele website en maakt het gemakkelijker voor de gebruiker om te navigeren.
 

Tip 16: Gebruik universele iconen

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Sterker nog, het gebruik van universele iconen wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat gebruikers beter met de website of app overweg kunnen. Zorg er dus voor dat de iconen die je gebruikt gemakkelijk te herkennen zijn én altijd dezelfde functionaliteit hebben. 
 

Tip 17: Besteed tijd aan navigatiemenu’s

Zorg ervoor dat je de verschillende navigatiemenu’s test op zowel mobiel als desktop. De meest gebruiksvriendelijke websites voeren meerdere onderzoeken uit om de navigatie goed te krijgen.
 

Tip 18: Werk met witruimtes

Witruimte maakt de inhoud gemakkelijker te lezen en helpt gebruikers om de inhoud van je website beter te begrijpen. Ook zorgt het ervoor dat gebruikers minder lang hoeven te zoeken, wat de gebruiksvriendelijkheid van je website ten goede komt.
 

Tip 19: Gebruik bread crumbs

Bread crumbs helpen gebruikers om te weten waar ze zich op uw website bevinden en om gemakkelijker door uw website te navigeren.
 

Tip 20: Bied gebruikers een duidelijk pad naar conversie.

Maak met behulp van afbeeldingen, knoppen en duidelijke teksten duidelijk wat de vervolgstappen zijn.
 

Tip 21: Werk met call-to-action buttons

Calls-to-action helpen gebruikers om te weten wat ze moeten doen en wat er van hen wordt verwacht bij het navigeren door uw website.
 

Tip 22: Test je website op verschillende appraten

Nog te vaak zien we gebeuren dat websites alleen worden ontworpen voor desktop, terwijl de meerderheid van het verkeer afkomstig is van mobiele apparaten.
 

Tip 23: Besteed tijd aan foutmeldingen

Hoewel ze onvermijdbaar zijn, wil je foutmeldingen zo vaak mogelijk voorkomen. Niemand vindt het leuk om erop gewezen te worden dat hij / zij iets verkeerd heeft gedaan. Wel een foutmelding tonen? Zorg dan dat je duidelijk uitlegt wat er verkeerd is gegaan én leg uit hoe het wel moet. Wel zo gebruiksvriendelijk!
 

Tip 24: Sla half ingevulde formulieren op

Er zijn weinig dingen vervelender dan een website die eerder ingevulde invulvelden niet opslaat. Voorkom dan ook dat je gebruikers informatie dubbel laat invullen en zorg voor flexibiliteit met betrekking tot de invulvelden.
 

Tip 25: Flexibele validatie

Valideer je gegevens op je website? Zorg er dan voor dat deze flexibel zijn gebouwd en kunnen werken met verschillende soorten input. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een telefoonnummer: sta hier niet alleen ‘+316’ toe, maar doe dat ook voor 06.
 

Bonustip: Test de gebruiksvriendelijkheid van je website

Uiteindelijk is er maar één manier om vast te stellen hoe gebruiksvriendelijk je website nu is en dat is door het te testen met échte gebruikers. Bijvoorbeeld in de vorm van user testing.