Nieuw: card sorting is nu beschikbaar! Lees meer.

User Sense

Succesvolle gebruikerstesten: uitleg, tips en voorbeeld (2024 update)

Gebruikerstesten zijn een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van een succesvolle website of app en een belangrijk onderdeel van gebruikersonderzoek. Door het uitvoeren van gebruikerstesten kun je inzicht krijgen in hoe gebruikers je product gebruiken en welke problemen zij tegenkomen.

Gebruikersonderzoek laten uitvoeren Zelf gebruikerstests uitvoeren

Wat is een gebruikerstest?

Een gebruikerstest is een methode waarbij een groep gebruikers wordt betrokken om feedback te vergaren en het gedrag te meten bij het gebruik van een website, app, prototype of product. Het achterliggende doel van gebruikerstests is om de gebruiksvriendelijkheidbruikbaarheid en algehele gebruikerservaring te beoordelen en te verbeteren.

Dit wordt gedaan door de inzichten uit een gebruikerstest om te zetten in verbeteringen en optimalisaties, zodat de knelpunten kunnen worden verholpen. Gebruikerstesten worden vaak ingezet als onderdeel van een gebruikersonderzoek of UX-onderzoek.

Waarom zijn gebruikerstests belangrijk?

Door het uitvoeren van gebruikerstesten kun je problemen identificeren, het conversiepercentage verhogen en jouw website, app of prototype optimaliseren voor gebruiksgemak. Door gebruikerstesten regelmatig uit te voeren, kun je ervoor zorgen dat je website of app optimaal functioneert en gebruikersvriendelijk is voor de gebruikers.

Door het uitvoeren van gebruikerstesten kun je antwoord krijgen op vragen zoals:

  • Waarom verlaten gebruikers de website?
  • Waarom haken gebruikers af tijdens het bestelproces?
  • Hoe ervaren testers de website?
  • Kunnen gebruikers vinden waar zij naar op zoek zijn?   

Meer weten over wat gebruikerstesten oplevert? Download onze whitepaper.

Gebruikerstesten: een overzicht van alle methoden

Er zijn verschillende soorten gebruikerstesten die je kunt uitvoeren. Gebruikerstesten worden door de volgende factoren gekenmerkt:

  • Online of op locatie
  • Met of zonder monderator
     

Online gebruikerstest

De eerste soort is online gebruikerstesten. Dit zijn testen waarbij de deelnemer vanuit huis of kantoor de website of app gebruikt. Het voordeel van deze testen is dat de deelnemer zich in een vertrouwde omgeving bevindt en dat de test eenvoudig op afstand kan worden uitgevoerd. Een nadeel is dat het moeilijker kan zijn om de non-verbale signalen van de deelnemer op te pikken. Voor het uitvoeren van online gebruikerstesten, kun je gebruik maken van onze tool en testerdatabase.
 

Gebruikerstest op locatie

Een andere soort gebruikerstesten zijn op locatie testen. Dit zijn testen waarbij de deelnemer naar een fysieke locatie komt om de website of app te gebruiken. Het voordeel van deze testen is dat de moderator de deelnemer kan observeren en interactie kan hebben met de deelnemer. Een nadeel is dat er in het opzetten van een gebruikerstest op locatie meer tijd zit en het lastiger kan zijn om de juiste groep respondenten naar locatie te krijgen. Ook zijn testers worden testers uit hun eigen omgeving getrokken, waardoor zij zich anders kunnen gedragen dan normaal en is het uitvoeren van onderzoek op locatie gemiddeld twee keer zo duur als online.
 

Gebruikerstest met moderator

Een derde soort gebruikerstesten is met moderator. Dit zijn testen waarbij een moderator aanwezig is tijdens de test om vragen te stellen en de deelnemer te begeleiden. Het voordeel hiervan is dat de moderator direct feedback kan geven, eventuele problemen kan oplossen en verdiepende vragen kan stellen voor extra inzicht. Een nadeel is dat sessies met een moderator vrijwel altijd duurder zijn dan zonder moderator.
 

Gebruikerstest zonder moderator

Een laatste soort gebruikerstesten is zonder moderator. Dit zijn testen waarbij de deelnemer de website of app zelfstandig gebruikt zonder begeleiding van een moderator. Het voordeel hiervan is dat de test eenvoudig op grote schaal kan worden uitgevoerd en dat het goedkoper is dan testen met een moderator. Een nadeel is dat er geen directe feedback kan worden gegeven en dat problemen minder snel worden opgemerkt. Hier bekijk je daarvan een voorbeeld.

Hoe voer je een gebruikerstest uit?

Hieronder vatten we de verschillend stappen van een gebruikerstest kort voor je samen. Voor meer informatie over elke stap, verwijzen we je naar onze whitepaper.  

  1. Bepaal het doel en de focus van de test: Voordat je begint met het opzetten van de test, is het belangrijk om het doel van de test en de specifieke aspecten waarop je je wilt concentreren te bepalen. Wil je bijvoorbeeld testen hoe gebruikers de navigatie op je website gebruiken? Of wil je weten hoe gemakkelijk het is om een product toe te voegen aan het winkelmandje?
  2. Stel taken en vragen op: Stel taken op die de deelnemers moeten uitvoeren tijdens de test en stel vragen om feedback te krijgen over hun ervaring. De taken moeten specifiek en haalbaar zijn en gericht op het testen van de doelen die je hebt opgesteld.
  3. Werven van deelnemers: Bepaal welke doelgroep je wilt bereiken en ga aan de slag met het werven van respondenten die bij de doelgroep passen.
  4. Plan de test: Plan de test, zorg ervoor dat je alle benodigde apparatuur hebt en dat je de testomgeving hebt opgezet.
  5. Voer de test uit: Leg aan de deelnemers uit wat ze moeten doen en laat ze de taken uitvoeren terwijl je observeert. Zorg ervoor dat je vragen stelt en aantekeningen maakt tijdens de test. Ga je zelf sessies uitvoeren? Lees dan onze 7 tips voor het uitvoeren van gebruikerstesten.
  6. Analyseer de resultaten: Analyseer de resultaten van de test en bepaal welke verbeteringen er nodig zijn. Kijk naar patronen en trends in de feedback van de deelnemers en gebruik deze informatie om je website of app te optimaliseren. Bij remote onderzoek kun je ook gebruik maken van usability metrics, zoals de System Usability ScaleSingle Ease Question en Net Promoter Score.

Tips voor het uitvoeren van een succesvolle gebruikerstest

Bij het lezen van dit artikel heb je het misschien wel al door: bij het uitvoeren van gebruikerstests komt best wat kijken. Hieronder sommen we een aantal tips van onze onderzoekers op om het meeste uit je test te halen:

  • Werf de juiste respondenten: Zorg ervoor dat je de juiste respondenten werft die passen bij de doelgroep van je website of app.
  • Stel realistische taken op: Zorg ervoor dat de taken die je deelnemers geven realistisch zijn en de deelvragen – en uiteindelijk de hoofdvraag – van het onderzoek kunnen beantwoorden.
  • Vermijd sturende vragen: Stel neutrale vragen om feedback te krijgen van de deelnemers en vermijd het stellen van leidende vragen die de deelnemers kunnen beïnvloeden.
  • Geef deelnemers de vrijheid: Geef deelnemers de vrijheid om de taken uit te voeren op de manier die zij willen. Om er toch zeker van te zijn dat je feedback krijgt op bepaalde onderdelen, kun je gebruik maken van een combinatie van brede en gerichte taken. Meer daarover lees je in de whitepaper.  
  • Wees flexibel: Wees bereid om je test aan te passen als dat nodig is. Als je bijvoorbeeld merkt dat respondenten in de war raken van de manier waarop de taak is geschreven, pas deze dan aan.
  • Verwerk de feedback: Verwerk de feedback van de deelnemers en gebruik deze om je website of app te verbeteren. Zorg ervoor dat je actie onderneemt op de feedback die je hebt ontvangen. Om te testen of de gebruikerservaring is verbeterd, is het aan te raden om na verloop van tijd dezelfde test nogmaals uit te voeren. Op die manier heb je een nul- en éénmeting en kun je de resultaten goed met elkaar vergelijken.

Gebruikerstest voorbeeld en hulpmiddelen

Maak gebruik van onderstaande voorbeelden om inspiratie op te doen of je op weg te helpen bij het uitvoeren van gebruikerstesten.