Technology Acceptance Model (TAM model)
Het Technology Acceptance Model of TAM-model laat zien welke factoren invloed hebben op de intentie van mensen om een product daadwerkelijk te gaan gebruiken. In dit artikel gaan we dieper in op de factoren en leggen we uit welke rol de System Usability Scale daarin kan spelen.
Inhoudsopgave
Wat is het technology acceptance model (TAM)?
Aan de hand van het onderzoek, dat Fred Davis in 1989 heeft voltooid, is het Technology Acceptance Model (TAM-model) opgesteld. Het TAM-model beargumenteert dat de adoptieratio van een product niet afhangt van de features die het heeft, maar van de ervaring - de user experience - die de gebruiker heeft.
Al voordat Fred Davis met zijn onderzoek begon was er consensus dat een brede ingebruikname van een systeem afhangt van de intentie om het product te gebruiken. Niet verrassend. Wel verrassend - en destijds al bekend was - is dat de intentie om een product te gebruiken in grote mate afhangt van de houding die potentiële gebruikers naar het product hebben. Schematisch ziet dat er dan zo uit:
Houding → Gebruiksintentie → Ingebruikname
Maar hoe wordt de houding ten opzichte van een bepaald product bepaald? En hoe zou je die houding positief kunnen beïnvloeden om zo ervoor te zorgen dat meer mensen het product gaan gebruiken? Dát is waar het interessant wordt en waar het TAM-model meer licht op schijnt.
Zo stelt het technology acceptance model dat de perceived usefulness en de perceived ease of use de meeste invloed hebben op de adoptieratio van een nieuw product, waarbij de perceived usefulness zo’n anderhalf keer zwaarder weegt dan de perceived ease of use.
De perceived usefulness is de mate waarop een gebruiker de toegevoegde waarde of nut van het product inziet - en de perceived ease is het ervaren gebruiksgemak.
Het model stelt dat beide factoren op hun beurt weer externe factoren kunnen worden beïnvloed, zoals bijvoorbeeld sociale normen, aanbevelingen van vrienden en achtergrondkennis.
Het volledige TAM-model ziet er dan zo uit: